Direktlänk till inlägg 19 februari 2009

hemma idag

Av Carolina - 19 februari 2009 11:02

fortfarande yr - måste vara ngn svullnad som ligger o trycker mot balansnerven på nå vis. Inge ont i bihålorna el nåt - ännu kanske man ska säga peppar peppar. Huvudvärk dock. Har legat i sängen efter frukost o inte gjort ngt alls. Emil är här - vågade inte köra ner på dagis. Han sitter o målar nu, har antagligen vattenfärg över hela bordet snart ;-).

Han är rätt nöjd med en lugn mysdag, ska upp på 36 en stund senare är det tänkt så han får ut o busa lite och jag sova =)


Går bra att vila men man vill ju inte gärna somna när han är vaken.


Tycker verkligen inte om att vara hemma från jobbet. Läste ett inlägg på ninas blogg tidigare (http://snostjarna.blogspot.com/) som fick igång min hjärna lite  

Vet att jag själv är en sån som inte vill vara hemma utan hellre tragglar mig iväg till jobbet bara ja kommer upp ur sängen. När jag väl stannar hemma har jag ju antagligen varit smittande i flera dagar redan och på det viset så bidrar man ju tyvärr till att fler blir sjuka.


Varför gör jag så då ?


Jag tänker inte skylla på ekonomin - visst det blir inkomstbortfall när man inte jobbar men i dagsläget klarar vår ekonomi av några dagars frånvaro utan att bli lidande. Jag har dock full förståelse för de som sitter i den sitsen att varje krona verkligen måste in.


Fröken duktig däremot sitter på min axel o har stor del i det hela - hon kämpar för att inte bli nerröstad och den kampen har pågått i många många år. Plikten framför allt liksom - det man har tagit på sig att göra det ska man göra å finns det tid över sen ja då kan man vara sjuk.Hur många dagar har jag inte jobbat/ gått till skolan full av magnecyl för att klara av dagen?


Otryggheten i att inte ha en fast anställning - man vill verkligen visa att man är att räkna med - alltid! (Tror dock inte att det blir ngn skillnad den dag jag har en tillsvidareanställning heller - kommer fortfarande att gå till jobbet 3 ggr av 4 när jag kanske borde tagit en sjukdag istället.)

Sen att det i slutänden kan leda till en lång sjukskrivning väljer jag att bortse från.


Ingen arbetsgivare vill väl ha en anställd med hög frånvaro - att jag dessutom är gravid och ska gå på barnledighet precis när det är dags för min provanställning att bli en tillsvidare gör ju att man känner viss osäkerhet - visst man får inte underlåta att anställa ngn bara för att den personen är gravid men på nåt sjukt sätt känner man att man behöver bevisa att det inte är något som kommer att påverka ens möjlighet att göra ett bra jobb.

Jag kan ju inte på något vis lova att jag kommer att jobba för fullt hela vägen fram till förlossning - man vet ju inte vad som händer på vägen.



När det gäller barnen har jag dock ett helt annat tänk - konstigt nog. Vill att de verkligen ska kännas ok innan de får gå tillbaka till dagis/skola. De ska orka en hel arbetsvecka utan att bli för trötta å får hellre vara hemma nån dag extra. Nu har ju jag dessutom sån tur att jag har en morfar, moster o farmor att tillgå som kan turas om vid sjukdom. Vet att det inte är alla förunnat att  ha det så bra.


Blev långt och ni får gärna kommentera om hur ni tycker o tänker =)

 
 
Nina

Nina

19 februari 2009 11:54

Fröken duktig är svårare att kämpa emot hon. Men det sunda förnuftet borde vinna. Är man sjuk, så är man sjuk. Det kan ingen säga något om. Jag tycker man ska vara hemma å bli frisk, för att kanske minska risken att behöva vara borta längre istället å på det viset få större frånvaro istället då.

Det kanske inte alltid är lätt i praktiken, å allt är det nått som spelar in. Det är det ju i allt här i livet ... men är man så sjuk att man ens funderar på att kanske vara hemma, så ska man nog vara det tycker jag.

Smittar man en, smittar han någon annan, å den i sin tur smittar dig när du väl kommer tillbaka för att varit hemma av den smittan du först hade ;))))

http://snostjarna.blogspot.com

 
Ingen bild

carolina

19 februari 2009 13:51

Håller helt med dig och jag jobbar på att komma dit själv. Förhoppningsvis blir vi bättre på det här oxå genom att ha barn eftersom vi vet att barn gör som man själv gör och inte som man säger. Ja jag kan spåra ursprunget till mitt beteende ;) - samtidigt tycker jag att med den erfarenheten jag har borde det vara självklart att tänka så som du skriver.

Men men jag jobbar vidare på det och ska försöka ha mindre dåligt samvete för att jag är sjuk =)

 
åsa

åsa

19 februari 2009 18:59

jag håller med dig och fröken duktig, jag har inte haft många sjukdagar trots att jag varit sjuk, ofta så medför dagar borta för mig så mkt mer jobb att jag hellre går dit det är ett ansvar jag känner att jag har mot dom jag undervisar, samt deras föräldrar som annars klagar på att det är mkt vikarier, dom (föräldrarna) är nog glad över att dom måste byta lärare för jag ska vara föräldraledig...

ang. smitta så säger 'de lärda' att det är ok att jobba om man är lite hostig och snorig, å om inte annat what goes around... så förr eller senare så åker man på den bakterien ändå...

sen kan det faktiskt vara så att fröken duktig och det sunda förnuftet kan båda ha rätt... sunda förnuftet för mig säger gå och jobba... jag har heller igen fast tjänst, å jag vill vara en sån person som man kan lita på inte en sån som folk irriterar sig på som alltid är borta...

den stämpel är lätt att få spec som kvinna och mamma... därför är jag rädd om de dagar jag måste vabba för min egen skull och för andras så jag inte lägger mer tyngd på andra mammor och spär på myten (om det nu är en myt) att småbarnsföräldrar är inget att satsa på, pga mkt frånvaro...

http://www.kidsandscrap.blogspot.com

 
Ingen bild

Norrland

20 februari 2009 08:22

Håller med om allt du skriver! Amen - eller nått ;-) Precis så där är jag med, med undantaget om jag har feber - då stannar jag faktiskt hemma för då är jag riktigt klen och skulle ändå inte kunna göra något på jobbet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina - 14 juni 2012 23:12

andra lediga dagen av fem - spenderade den med pojkarna o svärmor i bilen mestadels :) Varit utanför Timrå å hämtat tre små dvärgkochinhönor åt svärfars tupp. Fina små djur o fina ställen har vi sett på färden. Blev ett besök in på Biltema för reserv...

Av Carolina - 12 juni 2012 09:08

hemma o fixar o donar =), huset grovstädades igår morse sen har gräset klippts o röjsågen startats upp från vintervilan. Hanna hjälper mig med liv o lust här ute. Hon är så duktig stortjejen =) Planterat och fixat med mitt sk stenparti, så kul att ...

Av Carolina - 8 juni 2012 16:57

Sådärja...så har man haft en riktig examen igen då...15 år sen sist...känns tomt o trist men jag har iaf fått positivt besked på att jag får gå ett år till =) så skönt!!!! Ska dock ner på AMS på måndag o skriva in mig... ska visserligen jobba hela ...

Av Carolina - 4 juni 2012 19:43

åh så skööönt....jag brukar iofs nästan alltid leva efter mottot att saker o ting löser sig men man kan ju ändå känna sig stressad över framtiden ;) Nu har jag sysselsättning klart ett år framåt oxå!!!!! Fick positivt besked från fröken o rektor ...

Av Carolina - 3 juni 2012 08:52

fy faaaaan.....orkar inte med regn hela dagarna. Vill ha sol o värme nu! Noll inspiration, huset är extremt skitigt och jag vill verkligen inte städa :( känner att humöret är i botten. Igår sov jag mig igenom dan känns det som, läste visserligen en...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards